torsdag 12 januari 2012

Vårens fröjder stundar?

Vi har blivit med nyckel igen, till takterassen! 
Vi och grannarna har nyckel, så jag får ta ett snack med dem om jag får börja odla på takterassen till våren/sommaren. Min plan är att redan i Mars förodla olika typer av busk och körsbärstomater, chili, sockerärtor mm. för att ha där. Sen vill jag ju ha färska örter och kanske en hink med potatis? Allt detta med förutsättning att jag får härja fritt på terassen, det är ju lite begränsat med utrymme på vår franska balkong...Men jag fick plats med mycket ändå, ni kommer väl ihåg?
http://novemberkaktus.blogspot.com/2011/09/balkongskord.html


Sen vill jag måla om där, både putsen och metallbläcken. Det är ju så trist där nu, framför allt med "golvet" som är någon typ av takpapp som fäller små svarta pluppar som fastnar på både strumpor och skor.. Hoppas på att vår hyresvärd kan bjuda oss på färgen om vi gör arbetet, hade varit guld! Nils och jag köpte ett trädgårdsbord på ÖB i Heleneholm som skulle flytta, ett bord för 150:- Nu har det stått ute i vinter och är riktigt trist, men jag tänker att man kan slipa ned det lite och måla med lackfärg, kanske i någon fin pastellig färg? Det får ju matcha färgen som vi ska måla terassen med i alla fall.


För lite inspiration om det rent praktiska kan man läsa här: http://maria.norrlage.se/2011/08/29/att-odla-pa-balkongen-%E2%80%93-sa-funkar-det/


Drömmer om en lummig oas med solmogna tomater <3


Så fint att ha växterna på hyllor!

1 kommentar:

  1. ja vad mysigt!! åå snart är det vår-öl på takterrassen!

    SvaraRadera