onsdag 18 januari 2012

Vad ser vi helst?

Kom lite för tidigt till Södervärn i morse när jag skulle ta bussen till jobbet
(ja, jag är en lat jävel)
och satte mig för att läsa Metro. Hade gårdagens exemplar brevid mig och hittade denna krönika som fick mig att skratta högt för mig själv i busskuren...

"Forskning gör barn våldsamma

”Datorspel gör barn våldsamma!” fastslog forskare på Karolinska Institutet i veckan. Jag vet inte. Alternativet är väl att barn sitter på bio och skickar sms, och det gör fan mig våldsam.
Så vad ska de göra istället? Idrotta? Sådär tajming samma vecka som ”innebandypappa” lanserats som motsats till ”curlingförälder” va? Jag vill ju inte peka finger, men det är rätt sällan man ser rubriken ”World of Warcraft-pappa lämnade 10-åring i minusgrader utanför trollgrotta i Azeroth”.
Ungarna är hemma och spelar, det är väl asbra? ”Våldsam” hit och dit, vad är problemet? De går ju aldrig ut! Fatta hur lång tid det tar att levla upp en warlock nuförtiden? Jag vet inte ens hur 15-åringar idag hittar tid att onanera, när fasen skulle de hinna misshandla någon? Och om de ville: Så vadå? De ser ut som Harry Potters polare allihop. (I ettan och tvåan, inte sen när de fick bröst och började använda hårgelé och sånt skit). Det är inte direkt Gladiatorerna som föds ur en diet på ostbågar, Red Bull-kopior och 3000 timmars språkstudier för att lära sig skrika ”Mäh! Du döda mig! Horbög!” på alviska.
Så vem ska de slå ner?
Visst, ni bara ”Du! De kan skaffa vapen!”. Lugnt, jag har tänkt på det. Folkhälsoinstitutet får förbjuda tjocka, närsynta, bleka ungar med dålig hy att köpa pistoler bara. ”Appapp, grabben! Nu går du hem, säljer datan, skaffar linser, tar anabola, gaddar tribal, tjackar gult Diesel-linne och drar till Thailand och testar hallucinogener och ser strippor skjuta pingpongbollar ur muffen. Så att du fattar vad livet egentligen handlar om. S-e-n får du köpa vapen!” Problem löst.
Barn blir inte våldsamma av att spela datorspel. Barn blir våldsamma när de inte får spela datorspel. Om forskarna tycker att det är bristande slutledningsförmåga så jobbigt, för ni började. Ni skriver debattartiklar med orsak-verkan-logiken av slutet i Monkey Island 3.
Och om ni bara hade spelat lite datorspel i ungdomen istället för att ränna runt på stan och doktorera så hade ni förstått vad det betyder."

Tyckte det var så roligt skrivet, krasst och med hårda fraseringar.
Jag kan hålla med Fredrik Backman i hans påståenden, dessutom förstår inte jag helelr hur inbitna wow-spelare har tid till att onanera eller göra annat behagligt i livet? Som att umgås med folk, äta god mat och allt annat göttigt...
Ville bara bjuda på hans text i alla fall, och en liten tankeställare.
Låt oss vandra iväg in i den djupa skogen av förutfattade meningar och stereotyper och fråga oss vad vi helst vill ha?
Dessa personer( inklusive en drös med tjejer som inte representerades på LAN-bilder från Google) , som kanske inte lever ett rikt socialt liv alla dagar men som mycket möjligt kan råda bot på både AIDS, naturkatastrofer, världsvält, svar kring mysteriet att mackor alltid landar med påläggsidan mot golvet och allt annat som är viktigt att lösa.

Eller dessa något mindre charmiga personer, som med fantastiskt lite chans kommer bidra med annat i samhället än dåligheter och som for a fact skjuter öppet på Möllevångstorget. Tro mig- jag var där!


Fundera på det du...

Ps. googlade på "LAN WOW" och "gängmedlem" därav ganska trista bilder...
Men de fick fram min tanke bättre än bara med text tänkte jag. Ds.


2 kommentarer:

  1. Haha! Så jävla klockrent!
    & va !? Var du där vid skottlossningen/arna?

    SvaraRadera
  2. haaaahaha. så himla rolig krönika.

    SvaraRadera