måndag 10 januari 2011

Chicken Curry alá Ida

Provade på att göra en indisk currygryta med kyckling, 
vilket blev en succé enligt mig :)


Kanske inte ser SÅ aptitlig ut, men god var den minsann ändå!

Chicken Curry alá Ida


1 kyckling eller 5-6 kycklingbröst (ca. 1 kg)
2 gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
2 msk olja
1½ tsk ingefära
1½ msk koriander
2 tsk spiskummin
1tsk chilipulver
2 krm kryddnejlika
2 krm kanel
2 msk curry
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar
2-3 msk mango chutney (alternativt sweet chili-sås)
ca: 2½ dl turkisk yoghurt

Dela eller skär kyckling i bitar. Hacka löken och vitlöken. Fräs lök oh kryddor i oljan tills löken blir mjuk. Lägg i kycklingen och vänd den i kryddorna. Tillsätt salt, peppar, mango chutney och youhurt. koka under lock på svag värme ca: 40 minuter.

Jag hade i lite garam masala och oregano istället för koriander (hade ingen hemma) + att jag hade i extra yoghurt. Man får testa sig fram hur "rinnig" man vill ha den.
Sen brynte jag kycklingen innan den landade i grytan, tycker det känns bättre.
Litar inte på kyckling...



Nils och jag åt grytan med ris, lite turkisk yoghurt vid sidan om
(indisk klassiker är att ta lite mynta i yoghurthen) 
samt med lite kokta sugarsnaps med olivolja, flingsalt och svartpeppar på. MUMMA!



Håll till godo, hoppas er blir lika god som vår :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar