onsdag 2 februari 2011

Är du polack?

Glömde berätta det roligaste som hände på jobbet igår. 
Jag satt vid en bänk och hjälpte eleverna med "G-boken" och rättade det de gjort med såna därra fina R som bara fröknar kan göra (jag ska öva på mina)
En pojke kom fram och ville ha sin bok rättad, när han tittar mig i ögonen och dialogen lät som följande:


Pojken: Är du polack?
Ida: *skrattar till lite* Nej, det är jag inte. Varför tror du det?
Pojken: Vet inte...
Ida: Nä, jag är född i Sverige och mina föräldrar är svenskar.
Är dina föräldrar från Polen?
Pojken: Nej...



Sen rättade jag hans bok och jag fick verkligen anstränga mig för att inte skratta på mig. Berättade det för de andra lärarna som tyckte det var skitkul! Jag tänkte först att det var en diss från pojken sida, men det är ju för att jag har förutfattade meningar om att polska kvinnor ofta är lite för överkvinnliga och småskabbiga (förlåt evetuella polska läsare, jag kan inte rå för att jag har en sådan bild av polska kvinnor. Det blir lätt så tyvärr)
Men sen insåg jag nog att pojken inte blev klok på min dialekt och antog att jag inte var svensk pga. det.Men polack? Ja, så kan det vara.


Tänker på den gången jag köpt en billig parfym i Tyskland och testade den på turnéebussen. Jag bad Inti lukta på den och frågade honom om han tyckte att den luktade gott eller om den luktade gammal tant. Han svarade gammal tant. Har för mig att Lars tyckte det var roligt, och det tyckte jag med :P
Har inte använt den parfymen sen dess btw. 


Polsk tant som äter choklad? Eller blek(ingska) som posar framför fönstret med en pussmuns-chokladfisk?

2 kommentarer:

  1. Hihi... Pappa får ofta höra att han ser utländsk ut.... Men så är han ju ev också det.. :P Bättre än "HAR DU EN BEBIS I MAGEN??" XD Ungar är ju för härliga.........................

    SvaraRadera
  2. Hahhaha, bebis i magen :P Hur bortförklarar man det då? "Nej, jag har bara ätit för mycket godis" ?

    SvaraRadera