måndag 11 april 2011

Varför borde vi det Rikke?!



Nu när jag varit sjuk har jag börjat kolla igenom mina gamla Allt i hemmet som jag prenumererat på ett tag nu (tror dock att sista numret kom förra veckan)
Detta är en av de mest förbryllande rubrikerna jag har hittat.

Min reaktion och fråga är varför. VARFÖR borde alla kvinnor ha ett pysselrum?!
Det är ju fint att tjejen i reportaget vill unna alla tjejer just ett pysselrum,
men varför borde ALLA TJEJER ha ett? J
ag ska i ärlighetens namn säga att jag inte är i stort behov av just ett sådant rum, och hade jag haft ett så vet jag inte riktigt vad jag skulle göra där. Ge mig ett växthus, ett balkong eller en studio så vet jag minsann vad jag ska hitta på. Men ett pysselrum?
Snacka om att bygga upp förväntningar och eventuell ångest.
"Shit, har ett pysselrum som bara står och dammar. MÅSTE.PYSSLA!"

Vad skulle vara likvärdigt för män enligt den citerade kvinnan Rikke  i så fall? "Alla män borde ha ett garage, eller en snickarbod, eller en båt, eller ett frimärks-samlar rum." Eller så borde män och kvinnor ha möjlighet att utöva sina fritidsintressen hemma om de vill, inte mest för att man ska eller borde?



Själv nöjer jag mig med att ha symaskinen framme utifall att viljan faller på.
Och mina tyger får också ligga framme, av samma anledning. Kanske ska fixa någon tjüsig installation i nya lägenheten kring min symaskin, så jag uppfyller kvoten av kvinnor som har ett "pysselrum" för att man borde. Eller vill.

1 kommentar:

  1. Hahaha.. Du skriver så roligt Ida!! Du borde ha en kolumn i nån tidning och skriva om, som du brukar säga, ditten och datten!! You go girl :-D

    SvaraRadera