onsdag 29 september 2010

Hur och varför man avskyr studielitteratur:


...även om de genusinnebörder som fångas i dessa parodiska stilar uppenbarligen är en del av den hegemoniska och misogyna kulturen, har de ändå denaturaliserats och mobiliserats genom en parodisk rekontextualisering. Såsom imitationer som effektivt förskjuter originalets innebörd imiterar de myten om originalet i sig.


Förstår du vad de menar? Inte jag heller...

Att man får text-utdrag på 10 sidor av denna sort som man ska läsa på några dagar + en engelsk text med samma språkbruk på ca. 15 sidor + lite annat göttigt på ca. 10 sidor gör mig helt spattig!

Jag har svårt nog att läsa ut någon typ av innebörd i texterna- och då försöker jag bortse från de svåra akademiska orden och bara läsa mellan raderna och FÖRSTÅ. Det är trots allt därför jag läser genusvetenskap.

Jag har aldrig haft för avsikt att kunna slänga mig med svåra ord eller namedroppa citat från kända genusvetare. Anledningen till varför jag läser genus är för att rannsaka mig själv. Hur jag tänker ang. manligt och kvinnligt, hur jag bedömer och DÖMER utefter det. Vart jag står i frågan helt enkelt.

När man i en annan text måste slå upp 11 ord på en sida, varav hälften inte finns i ett uppslagsverk gör ju inte saken bättre. Profant, transcendent, cartesianska, dualism, femenologi, strukturialism, binarism, genalogi. Många av orden kan jag gissa mig till vad de betyder, men gissningar räknas inte på tentor tror jag?

Om jag överlever denna terminen ska jag så snällt infria mitt löfte som jag gav mig själv innan idag: att ALDRIG läsa på högskola/universitet igen.

Holma Folkhögskola har fått upp mina ögon för program och kurser som "Småskalig eko-odling" under 1 år och "Ta tillvara" under en termin.
Att vara till viss del självhushållande, bli av med äckliga halvfabrikat och skapa, odla, koka, safta eget tilltalar mig som fan och det är något jag överväger att göra till nästa år.

Om kurserna blir av. Skolan ska höra av sig om det blir så och då är jag den som gladerligen går 20 min från tågastationen i Höör för att komma till skolan och så fröer i vår :)

Tills dess blir det att läsa, begrunda och försöka förstå vad tex, subjektivitet och diskurser är.

1 kommentar:

  1. haha, diskurs har vi också i våra böcker. ingen aning om vad det är.

    SvaraRadera